Pobuda za spremembo namenske rabe prostora v občinskem prostorskem načrtu (OPN)
Organizacijska enota
Opis postopka
Spremembo osnovne namenske rabe prostora lahko dosežemo s spremembo občinskega prostorskega načrta (v nadaljevanju OPN). Namenska raba prostora je s prostorskimi akti določena raba površin in objektov, ki ob upoštevanju pretežnosti in prepletanja dopustnih dejavnosti določa namen, za katerega se lahko te uporabljajo. Območja namenske rabe prostora so območja stavbnih, kmetijskih, gozdnih, vodnih in drugih zemljišč, ki se delijo še na podrobnejše stopnje, kar je zlasti pomembno pri stavbnih zemljiščih, ki jih v nadaljevanju delimo na zemljišča za:
- bivanje,
- centralne dejavnosti,
- proizvodne dejavnosti,
- prometno in drugo infrastrukturo,
- zelene površine
- in podobno.
Ker so prostorski akti predpisi, pri pobudi za spremembo namenske rabe prostora ne gre za individualni upravni postopek, v katerem bi se odločalo o pravici posameznika, temveč za sodelovanje pri pripravi predpisa, s katerim občina opredeljuje in načrtuje svoj prostorski razvoj.
Postopek spremembe namenske rabe zemljišč (spremembe in dopolnitve OPN) je zakonsko predpisan, zahteven in dolgotrajen postopek. Pobude občanov se ne obravnavajo individualno, temveč jih občina zaradi ekonomičnosti postopkov, predvsem pa preverjanja utemeljenosti pobude glede na cilje prostorskega razvoja občine, ostale pobude in različne javnopravne interese in režime v prostoru, združuje in obravnava periodično.
Če bo pobuda v skladu s pripravljenimi merili s strani občine oz. načrtovalca ocenjena kot ustrezna, bo uvrščena v nadaljnje faze postopka priprave OPN. Pobude se lahko upoštevajo le, če:
- so skladne s cilji prostorskega razvoja občine,
- upoštevajo varstvene in varovalne omejitve v prostoru,
- so ustrezne z vidika urbanističnih meril in možnosti opremljanja zemljišč za gradnjo.
V nadaljnjih fazah postopka, v katerih se preverjajo ustreznosti načrtovanih posegov z vidika različnih javnih interesov in področnih predpisov, lahko pride do spremembe predlaganih rešitev in tudi do tega, da bodo posamezne pobude v postopku usklajevanja izločene. Pri tem opozarjamo predvsem na pobude, ki se nanašajo na spremembo kmetijskih zemljišč v stavbna zemljišča. Prav tako je treba upoštevati, da se pobude, ki so na vodovarstvenem, poplavnem, erozijsko ogroženem območju, na območju varstva narave (krajinski parki, Natura 2000, ekološko pomembna območja …), na območju kulturne dediščine ali znotraj varovalnih pasov infrastrukture, obravnavajo ob upoštevanju varstvenih in varovalnih režimov.
Priloge
- Potrdilo o plačilu upravne takse
- Pooblastilo pobudnika, če pobudo podaja njegov zastopnik oz. pooblaščenec
- Grafični prikaz območja pobude za spremembo namenske rabe na zemljiškem katastru (kopija uradnega katastrskega načrta z zarisano mejo zemljišča, na katerem predlagate spremembo namenske rabe in lego objekta, če ga predvidevate na zemljišču)
- Opcijsko: fotografije območja pobude
Dodatna pojasnila
Ob pripravi občinskih prostorskih načrtov zadnjih let je bilo ugotovljeno, da so pobude za spremembo namenske rabe prostora pojav, ki terja posebno obravnavo. Razlog je tako njihova številčnost, predvsem pa dejstvo, da pogosto vsebujejo takšne posege, ki v prostor ne sodijo oziroma so neustrezno umeščeni. Tipičen primer je želja po gradnji na najbolj kakovostnih kmetijskih zemljiščih ali pa na poplavnih območjih. V primeru, da se takšne pobude neselektivno prepusti v nadaljnji postopek načrtovanja, so se z njimi primorani ukvarjati izdelovalci prostorskih aktov, občinske službe in državni nosilci urejanja prostora, kar bremeni in podaljšuje postopke, zaradi sočasnosti priprave občinskih prostorskih načrtov pa to usodo delijo tudi tisti načrtovani posegi v prostor, ki so z vidika javnega interesa nujno potrebni (družbena in gospodarska javna infrastruktura, pomembni razvojni projekti ipd.) in prostorsko neproblematični. V ustrezno opredeljevanje namenske rabe prostora in s tem v doseganje vzdržnega prostorskega razvoja lahko vodijo le uveljavljeni prostorsko načrtovalski in urejevalski instrumenti, kar pomeni ustrezno določanje ciljev in izhodišč prostorskega razvoja občin, pri čemer pa možnosti podajanja individualnih pobud ne more biti izključena.
Več o strokovnih merilih za obravnavo posamičnih pobud si lahko preberete v Priročniku za obravnavo pobud za spremembo namenske rabe zemljišča.
Pristojni, dodatne informacije
Občina Šmarje pri Jelšah, Aškerčev trg 15, 3240 Šmarje pri Jelšah, t: 03 816 71 600, e-pošta: obcina@smarje.si
Pravna podlaga za varstvo osebnih podatkov
Stroški v postopku
Na podlagi 120. člena Zakona o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 199/21 -ZUreP-3) in Odloka o določitvi takse za obravnavanje zasebnih pobud za spremembo namenske rabe prostora v Občini Šmarje pri Jelšah (Uradni list RS, št. 1/25) je določena taksa za obravnavanje pobud spremembe namenske rabe v občinskem prostorskem načrtu za posamezno pobudo:
- za spremembo osnovne namenske rabe 250 evrov,
- za spremembo podrobnejše namenske rabe 200 evrov,
- za pobudo za spremembo v primarno rabo (gozdna, kmetijska, vodna) se taksa ne plača.
Upravno takso lahko poravnate s položnico pri banki ali elektronsko za namen plačila: »plačilo takse za pobudo«, na naziv prejemnika: Občina Šmarje pri Jelšah, Aškerčev trg 15, 3240 Šmarje pri Jelšah:
- ZA PRAVNE OSEBE:
Številka računa: SI56 0132 4524 0324 720, referenca: SI11 76244-7047061
- ZA FIZIČNE OSEBE IN ZASEBNIKE:
Številka računa: SI56 0132 4524 0326 854, referenca: SI11 76244-7047070
V primeru plačila s plačilnim nalogom ali preko spletne banke je treba vlogi priložiti dokazilo o plačilu.
Vašo vlogo bomo obravnavali v naslednjem postopku sprememb in dopolnitev Občinskega prostorskega načrta Občine Šmarje pri Jelšah. O začetku postopka boste obveščeni pisno ali po e-pošti. Opozoriti vas želimo, da vloga še ne pomeni, da se bodo pristojni nosilci urejanja prostora v postopku priprave in sprejemanja prostorskega akta do vaše pobude za spremembo namenske rabe prostora pozitivno opredelili.
- Naziv prejemnika: Občina Šmarje pri Jelšah, Aškerčev trg 15, 3240 Šmarje pri Jelšah
- Namen: »Plačilo upravne takse«
- Koda namena: »GOVT«